Apa perkaitan
permasalahan tersebut dgn manusia (sosial & biologi)?
-
Manusia bergantung kpd AS fizikal untuk
segala² drpd makanan asas, pakaian, tempat tinggal & sumber tenaga yg
diperlukan untuk membina & alat elektrik. Tetapi pd masa yg sama telah
secara langsung @ x langsung merosakkan AS
-
Manusia berbudaya & berupaya
1. Membentuk
AS mengikut minat & keinginan mereka
2. Keperluan
membawa kpd ciptaan teknologi & pemilikan teknologi serta pembangunan yg
seterusnya meningkat atas permintaan kpd sumber AS
-
Ramai ahli technocratic environmentalist
berpendapat masalah AS boleh diperbaiki secara teknikal melalui amalan ekonomi
& sosial yg ada (kitar semula, lead-free petrol)
-
Ahli arkeologi melihat masalah AS
terangkum dlm struktur & amalan ekonomi & sosial yg boleh diatasi dgn
melakukan perubahan di setiap tahap
Budaya & Isu
Alam Sekitar (AS)
-
Perkembangan teknologi, pertumbuhan
penduduk & orientasi budaya telah menyebabkan meningkatnya permintaan untuk
sumber alam semula jadi
-
Pertambahan penduduk meningkat
1. Pembuangan
sampah – nilai kemudahan
2. Manusia
guna banyak barang & barang ini dibuang
Definisi AS
& Ekologi
-
Alam semula jadi- permukaan bumi &
atmosfera termasuk pelbagai organisma hidup & juga air, udara, tanah &
sumber lain yg penting untuk kehidupan
-
Ekologi- kajian tentang interaksi antara
organisma hidup & alam semula jadi
-
Ekosistem- an arrangement of mutual
dependencies in a population by which the whole operates as a unit and
maintains aviable environment relationship
-
Ekosistem (abiotic, biotik & budaya)
mempengaruhi kehidupan manusia, di mana
1. Setiap
bhg ini saling bergantung & secara berterusan berinteraksi
2. Perubahan
dlm 1 bhg menyebabkan perubahan dlm bhg lain
Ø Impak
manusia ke atas AS
Ø Impak
AS ke atas manusia
Ø Serta
kedua-duanya
Definisi
Budaya
-
E.B. Taylor (1871) adalah 1 keseluruhan
yg kompleks, termasuk pengetahuan, kepercayaan, seni, moral, hukum, adat &
kebolehan lain serta kebiasaan yg diperoleh oleh manusia sbg anggota masyarakat
-
Cara hidup (a way of life) yg terangkum
di dlmnya, teknologi, organisasi sosial, nilai, kepercayaan, & ideology
(MCelvoy & Townsend 1979)
-
1 himpunan panduan yg diwarisi oleh
anggota masyarakat & menjadi pedoman dlm melihat alam & cara membawa
diri dlm hubungan dgn org lain, kuasa luar biasa, tuhan & alam sekitar
Peranan Budaya
-
Memahami apa yg dimaksudkan AS (sungai
yg bersih, tanam yg indah) ingat manusia terbahagi kpd latar belakang sosial yg
berbeza- alam sumber pendapatan & rekreasi
-
Pandangan masyarakat terhadap isu AS-
kenapa setengah org mempunyai pandangan yg berbeza tentang sesuatu isu. Apa yg
mereka fikir & takut ???
-
Pola sosial manusia membawa masalah kpd
alam semula jadi- masalah berkaitan dgn nilai budaya serta juga aturan politik
& ekonomi. Misalnya org kaya mempunyai lebih kuasa dlm pengaruh sistem
ekologi akan kerana mereka guna banyak pengaruhnya untuk mendapatkan sesuatu
-
Perubahan besar dlm hubungan manusia dgn
alam berlaku dgn berlakunya perkembangan dlm teknologi industri mengambil alih
tenaga manusia melalui engin (coal-minyak) & manusia menjadi bertambah
tamak untuk mendapat untung drpd teknologi industri
Struktur-Fungsional
(S-F)
-
Paradigma S-F menawarkan 3 bdg tentang
alam semula jadi
1. Menekankan
kepentingan nilai & kepercayaan dlm perjalanan sistem sosial – keadaan alam
sekitar bergantung kpd sikap manusia (yg dipandu oleh nilai) terhadap dunia
§ Masyarakat
industri melihat sumber semula jadi sbg bahan dlm memenuhi keperluan oleh itu
manusia sbg boleh mengenakan keinginan mereka keatas alam
§ Orientasi
ini telah membawa manusia membersikan hutan, menambak laut untuk perumahan
§ Benda
dilihat sbg sumber kesejahteraan, kegembiraan & fulfilment
§ Manusia
berpendapat bahawa memiliki sesuatu itu bagus & memiliki lebih banyak itu
lebih bagus
§ Pandangan
ini menyebabkan mereka membeli & menanyakan sbg cara untuk menunjukkan
kedudukan sosial kepada org lain
§ Nilai
sebegini membawa kpd tekanan kpd AS
-
Saling hubungkait antara pelbagai
dimensi kehidupan sosial:
ü Idea
kita kecekapan & pengembaraan ada kaitan dgn masyarakat industri yg
mengeluarkan & menggunakan kenderaan
Konflik
-
Masalah AS berkaitan dgn susunan sosial
yg mementingkan golongan elit. Elit secara langsung @ x langsung aggravating
(to make an illness or a bad or unpleasant situation worse) AS apabila cuba
memenuhi minat mereka
-
Ketidakseimbangan kuasa & kekayaan
mempunyai kesan yg serius ke atas alam sekitar
ü Elit
kuasa- menentukan matlamat kebangsaan & global& mengawal ekonomi,
undang² & pandangan dunia tentang alam semula jadi
ü Sumber
alam dijadikan bahan untuk mendapat keuntungan untuk, mereka mendapat untung
& pekerja bekerja & hidup dlm situasi yg menyedihkan
ü Corporate
pollution- white collar crime, apabila tindakan diambil bukan keatas individu
-
Ketaksamaan ahli masyarakat maju &
kaya
Model POET
(Populasi, Organisasi, Alam Sekitar & Teknologi)
-
Model digambarkan sbg ekologikal komplek
dimana
·
Setiap elemen saling berkait dgn 3
elemen lain
·
Perubahan dlm 1 elemen boleh
mempengaruhi elemen yg lain
Model Catton
& Dunlop
-
Model ini menjelaskan asas ekologikal yg
membawa kpd kemusnahan AS dgn melihat 3 fungsi AS kepada manusia iaitu
1. Ruang
kehidupan (living space)- alam boleh diperbaharui dan x boleh diperbaharui
2. Gedung
penawaran (ruang penghidupan)-
§ menyediakan
tempat tinggal
§ Sistem
pengangkutan
§ Keperluan
kehidupan harian yg lain
3. Tempat
penyimpanan bahan buangan (waste repository)
§ AS
bertindak sbg sink untuk sampah sarap
§ Tempat
pemprosesan najis
§ Pencemaran
industri
Kelemahan Model
Catton & Dunlop
-
X menunjukkan campur tangan manusia:
1. Penglibatan
aksi sosial dlm fungsi2 ini
2. Sebagaimana
ia dilibatkan dlm overuse
3. Penyalahgunaan
sumber² AS
-
X mengambil kira nilai perubahan @ hubungan manusia
-
X memperlihatkan transformasi drpd
industri kpd masyarakat industri yg berisiko
-
Gagal dlm melihat peranan nilai dlm
memilih (tempat tinggal & pergerakan) bukan gagal untuk menerokai saling
hubungan antara AS manusia & AS semula jadi
Ekonomi Politik
-
Kemusnahan alam dipersalah ke atas bahu
golongan kapitalisme industri yg mencari kekayaan, kuasa & keuntungan
-
Isu alam sekitar adalah isu kelas sosial
di mana korporat & negara bergabung menentang rakyat biasa
-
Mereka percaya bahawa konflik sosial
antara 2 kelas utama dlm masyarakat
GERAKAN
ALAM SEKITAR (GAS)
-
Tajuk Esei: GAS muncul ekoran drpd
perubahan politik, ekonomi & social yg berlaku di kebanyakkan negara di
dunia. Bincangkan penyataan tersebut.
‘’Goldblatt,
D.1996 Social Theory & the environment. Oxfoerd/Polity Press. Bab 4 –
Social & cultural origins of environmental movements: jurgen Habermas’’
-
Merangkumi aspek intellectual, moral
& politik yg muncul sbg tindak balas kpd krisis AS secara global
-
Menurut GAS, masalah AS mengancam
kesihatan, kesejahteraan & kemungkinan kewujudan manusia out sendiri
-
Masalah AS kompleks & saling
berkaitan & mempunyai jaringan hubungan dgn faktor (politik, ekonomi, sosial)
Definisi
GAS
-
1 gerakan sosial yg wujud dari luar
institusi kerajaan yg usaha kolektifnya ialah untuk menjayakan minat @ metlamat
umum melalui tindakan kolektif dlm mengatasi masalah AS (Martell 1994 )
-
GAS meLibatkan 3 aspek utama:
1. Usaha
kolektif yg menuntut perubahan AS demi untuk kebaikan semua drpd luar instutusi
kerajaan
2. Usaha
ini dikongsi bersama dari segi minat @ matlamat
4 ciri GAS
-
Jaringan interaksi yg bersifat informal
(informal interaction networks)
-
Ahli berkongsi kepercayaan &
soladiriti yg
-
sama/matlamat yg sama
-
Tindakan kolektif yg fokus kpd
konflik/krisis AS
-
Menggunakan protest (Della Porta &
Diani 1991) seperti:
1. Tunjuk
perasaan
2. Menghantar
surat bantahan
Isu Yg
diperjuangkan GAS
-
Pengekalan (preservation) pelbagai sumber
semula jadi
-
Pengekalan sumber & hak untuk
mendapatkan sumber AS – generasi skrg & akan dtg
-
Keadilan untuk semua
3 sudut GAS:
-
TEORI: pandangan berkaitan keadaan AS
jadi penyebab tentang krisis AS
-
MORAL: mempersoalkan bagaimana hubungan
manusia dgn alam sekitar semula jadi harus wujud
-
SOSIAL & POLITIK: berusaha untuk
mewujudkan masyarakat yg berupaya untuk hidup dlm lingkungan AS yg terhad &
selamat
Jenis @ contoh
GAS
-
Lama
1. Trade
union @ gerakan pekerja
-
Baru
1. Green
2. Wanita
3. Keamanan
4. Hak
sivil
5. Earth
First
6. Green
peace
7. Friend
of the earth
8. Royal
society for the protection of bird
Punca kemunculan
GAS
-
STRUKTUR: akibat dari perubahan struktur
sosial & ekonomi
-
BUDAYA: menumpukan kpd perubahan nilai
& budaya masyarakat
-
POLITIKAL: keterbukaan institusi politik
memudahkan & menggalakkan aktiviti gerakan sosial dlm masyarakat
-
TINDAKAN (AKSI): sebagai reaksi pd
penerangan lain & berusaha untuk meberi kuasa kpd GAS itu sendiri
-
AS: masalah & krisis- semakin
tercemar & X selamat
Struktur GAS
-
PERUBAHAN POLITIK:
ü Penyusunan
semula struktur sosial di negara kapitalist telah melemahkan kepatuhan politik
yg berasaskan tradisi & diganti dgn gerakan yg berasaskan nilai yg X
berkaitan dgn kelas
ü Pembahagian
pemilikan & kawalan dlm enterprise telah memecahbelahkan kelas kapitalist
yg diikuti dengan pertumbuhan negara yg
mana semua ini membawa kpd kemunculan sejumlah besar kelas pertengahan
kolar putih yg banyak bekerja dlm sektor awam
ü Kelas
pekerja menjadi berpecah iaitu berlaku:
1. Peningkatan
golongan kaya
2. Peningkatan
pengangguran
ü Semua
ini telah melonggarkan identiti kelas tradisi, berlaku kesedaran &
kerjasama politik
ü Pengundian
X lg berasaskan kelas, baik dlm kalangan kelas pekerja bg parti politik kiri @
kelas menengah bg parti politik kanan
ü Kesetian
kpd parti politik X lg diasaskan oleh minat
ü ekonomi
kelas telah menyebabkan kesetian politik diasaskan kpd nilai 2 sosiobudaya&
kpd gerakan bukan kerajaan
ü Sokongan
diberikan kpd GAS baru yg X condong kpd minat golongan ekonomi tertentu tetapi
kpd nilai² sejagat
ü Faktor
kelas X lg menjadi faktor objektif
-
PERUBAHAN KELAS
ü Keunculan
GAS dlm th 70 & 80-an diasaskan kpd peningkatan signifikan kumpulan kelas menengah baru yg sensitif isu
post-materialist
ü Kelas
pertengahan ini muncul ekoran daripada perubahan dlm struktur pekerjaan
1. Pertumbuhan
2. Pembahagian
antara pemilikan & kawalan
3. Golongan
pengurusan
4. Peningkatan
negara kebajikan & sektor perkhidmatan dlm sector awam
ü Ekologi
adalah isu golongan kelas menengah yg ada kemewahan & kemudahan untuk
memberi perhatian kpd gerakan hijau
ü Ada
masalah bila mengaitkan GAS dgn nilai kelas iaitu:
1. Membezakan
antara jenis organisasi AS
2. Natar
fraction kelas menengah
3. Menilai
arah sebab-musabab dlm hubungan antara nilai kelas
4. Melihat
sama ada perhatian kpd alam sekitar ini berkait dgn minat kelas menengah
BUDAYA-
Perubahan Nilai
-
Perubahan nilai diasaskan kpd Analisis
Inglehart ttng
1. Kemunculan
nilai- materialistik dlm dunia barat yg mengikut post war economic boom
2. Peningkatan
campur tangan negara dlm kebajikan & peningkatan taraf hidup di dunia
membangun
3. Membawa
kpd kemunculan GAS yg memperjuangkan hak civil (seperti wanita & golongan
etnik minoriti)
-
Peningkatan taraf hidup menyebabkan
keperluan material manusia dapat dipenuhi, jd mereka memberi tumpuan kpd
matlamat bukan material
1. Kualiti
hidup
2. Perkembangan
intellectual
3. Spiritual
4. Hak
berpolitik
5. Penyertaan
dlm gerakan AS
-
Masalah
1. Adakah
kepuasaan dlm keperluan material membawa kpd pembentukan keperluan material
baru
2. Peningkatan
taraf hidup meningkat kepuasan material yg membawa kpd peluasan kadar barangan
yg dianggap sbg keperluan bukan material (TV, computer, microwaves)
3. Huraian
AS bukan budaya yg membawa kpd peningkatan environmentalism
-
PERUBAHAN AS
ü Environmentalisme
adalah hasil kerja:
1. Kumpulan
hijau
2. Media
3. Ahli
sains yg dipermudahkan oleh fakta seperti peningkatan taraf hidup yg
menyebabkan sesetengah org risau tentang hal-material & peningkatan
kumpulan yg pekerjaan mereka tergugat oleh AS
ü Masalah
AS yg dihadapi oleh negara industri
ü Diutarakan
oleh kumpulan hijau (pengurangan sumber, ozone depletion, global warming) yg
merisaukan golongan tertentu
ü GAS X
seharusnya dilihat sbg reaksi kpd perubahan political, ekonomi, sosial tetapi
juga kpd masalah objektif yg diberi perhatian
-
TINDAKAN
ü Tindakbalas
kpd kehilangan kawalan ke atas alam ekoran drpd masalah ekologi baru yg X boleh
diselesaikan melalui proses penyelesaian biasa- ada asas natural & objektif kpd hal berkaitan dgn
AS
ü Hubungan
AS & sikap terhadap AS sukar untuk diselesaikan
ü Perhatian
tentang AS & gerakan hijau dipopularkan oleh faktor
o
Sosial
o
Politik dlm media- Media mendefinisikan
& mengpopularisikan masalah AS (sign, badges, banner)
o
Sains- menukar objektif fenomena AS kpd
masalah AS & meningkatkan aktiviti politik & hijau
o
Kumpulan AS
ü Sosiobudaya-
sedar nilai budaya mempengaruhi sikap terhadap AS
ü Peningkatan
kesedaran tentang AS adalah hasil drpd organisasi moral yg melibatkan AS
bermasalah seperti:
1. Royal
Society For Nature Conservation
2. Rayal
Society For The Protection Of Bird
3. Greenpeace
ü Organisasi
moral ini mendefinisikan & membentuk sesetengah fenomena AS sbg masalah
ü AS X
boleh dikatakan bermasalah selagi ia tidak didefinisikan sbg bermasalah
Krisis AS
-
Masalah AS X boleh diterangkan &
diselesaikan dgn menggunakan 1 aspek shj
-
Mewujudkan dilema dlm menyelesaikannya:
1. Isu
etika
2. Isu
politik
Ø Isu
etika
o
Dimotivasikan oleh hal² yg berkaitan dgn
kelangsungan & kesejahteraan hidup manusia yg berkaitan dgn isu moral
o
Mempersoalkan bagaimana manusia harus
hidup & apakah yg dianggap sbg elak kpd kesejahteraan mereka
o
Perlunya keadilan drpd sudut hubungan
antara manusia yg ada pd hari ini dgn generasi manusia akan dtg
o
Bentuk etika:
1. Humanism-
sikap individu mesti dilayan sama dari segi kehormatan. Aksi @ polisi dikatakan
betul sekiranya minat & kepentingan semua individu yg terlibat dinilai sama
rata
2. Ecocentric-
bukan untuk manusia shj tetapi semua spesis hidupan lain bg memastikan
kesejahteraan seluuh organisma
3. Deep
Ecology- dipengaruhi oleh Buddhism & falsafah Ghandi yg meminta untuk
memperdalamkan oru sense of self. Arne Naess (1973) membahaskan
self-realization memerlukan identifikasi dgn org lain
Ø Isu
Politik
o
Dua persoalan
§ Apa
makna masyarakat hidup dlm AS yg terhad
§ Bagaimana
matlamat ini dikaitakan dgn nilai politik
1. Liberty
2. Demokrasi
3. Keadilan
4. Kesaksamaan
5. Solidariti
o
Kernapan pembangunan
§ Matlamat
yg dipopularkan oleh World Commission on Environment dan Develepment (1987)
membenarkan pembangunan dan pertumbuhan berlaku dgn mengambil kira keupayaan
planet
§ Meninggalkan
ruang untuk pembangunan di negara miskin & menggalakkan negara kaya mencari
nilai yg lebih baik bagi AS dlm usaha mengekalkan taraf hidup mereka
§ Nilai²
politik- 3 cara bagaimana environmentalist menjawab soalan bagaimana objektif
AS dipengaruhi @ mempengaruhi nilai politik
1. Pessimist
2. Compatibilist
3. Utopian
PENYESUAIAN (ADAPTATION) BUDAYA:
MASYARAKAT PEMBURU & PENGUMPUL
-
Bagaiman masyarakat hari ini berkembang
·
Simple ke kompleks
ü Pemburu
& pengumpul
ü Tani
ü Menternak
ü Petani
ü Sehinggalah
ke masyarakt industri, iaitu masyarakat hari ini
-
Di setiap peringkat mereka melakukan
penyesuaian kpd perubahan yg berlaku:
·
Definisi penyesuaian (adaptation):
ü Perubahan
yg dilakuan manusia untuk terus hidup & berkembang dlm AS tertentu (McElroy
& Townsend 1979)
ü Proses
dimana organisasi/manusia mengembangkan ciri² tingkah laku & fisiologi bg
membolehkan mereka terus hidup & membiak dlm AS dimana mereka tinggal (Peoples
& Bailey 2002)
-
Bagaimana manusia menyesuaikan diri kpd
AS & perubahan yg berlaku?
·
Penyesuaian (ADAPTASI):
ü BIOLOGI
ü BUDAYA
ü SOSIAL
ü FISIOLOGI
Ø Penyesuaian
Biologi- warna kulit, daya tahan kpd penyakit, ketinggian, jenis darah dan ciri
fizikal yang lain termasuk perubahan genetik
Ø Penyesuaian
Budaya- adat resam , kepercayaan, pantang larang yang dipelajari dari satu
generasi ke satu generasi yanag mempengaruhi kehidupan mereka dalam alam
sekitar
Ø Penyesuaian
Sosial- upah jaga, memasang grill dan menghantar anak ke taska
-
Budaya
·
E.B. Taylor (1871) adalah satu
keseluruhan yg komplekstermasuk pengetahuan, seni, moral, hukum, adat &
kebolehan lain serta kebiasaan yg diperoleh oleh manusia sbg anggota masyarakat
·
Cara hidup (a way of life) yg terangkum
di dlm teknologi, organisasi sosial,dan ideologi (McElroy & Townsend 1979)
·
Satu himpunan panduan yg
ü Diwarisi
oleh seseorang anggota masyarakat
ü Menjadi
pedoman dlm melihat alam & cara membawa diri dlm hubungan dgn org lain,
kuasa luar biasa, tuhan & alam sekitar semulajadi
-
Adaptasi & Sistem Budaya
·
Banyak proses adaptasi manusia dlm mengatasi
masalah alam sekitar adalah berasaskan informasi & kemahiran yg dipelajari
drpd generasi sebelumnya dipanggil (cultural transmission)
·
Budaya kumpulan- proses informasi (ilmu
yg diperolehi) yg disalurkan dari satu generasi ke satu generasi melalui mekanisma bukan genetik
·
Unit informasi boleh jadi objek
material, idea @ kepercayaan
·
Tingkah laku & hasil tingkah laku
membentuk sistem informasi yg kompleks yg mana setiap ahli kumpulan mesti beri
perhatian dlm usaha menyelesaikan masalah
·
Cuba bayangkan
ü Bentuk
rumah
ü Pakaian
ü Makanan
& adat memproses makanan
ü Kenderaan
ü Perniagaan
ü Kasut
ü Nilai
ü Kepercayaan
ü Adat
resam yg sdr/sdri tahu terdapat di dunia
·
Budaya dimana manusia melakukan
penyesuaian kpd AS
v Menggunakan
sumber² semula jadi untuk memenuhi keperluan (need) & keinginan (wants)
material seperti pokok untuk tempat tinggal/ makanan/ ubatan/ hasil pendapatan
& api, batu & besi untuk peralatan
o
Cara- pengguna
o
Memilih- sumber² yg ada
o
Mereka- membentuk alat²
o
Kepercayaan menyembah bulan, kilat,
tuhan (ALLAH)
o
Pantang larang- memburu/mengumpul
o
Peraturan- jual beli
v Menyelesaikan
masalah AS seperti kekurangan sumber, suhu terlalu tinggi @ terlalu rendah, parasit
& secara berkesan
o
Bercucuk tanam
o
Menternak ikan
o
Mengubah genetik tumbuhan & haiwan
o
Pemprosesan makanan
o
Pengawetan
v Menggunakan
sumber dgn cekap
o
Mewujudkan peraturan- guna kertas
o
Kitar semula
v Set
proses yg meningkatkan peluang populasi untuk terus wujud dlm alam sekitar
v Saiz
& komposisi penduduk manusia berubah
o
Keadaan ini menyebabkan mereka terpaksa
menyusun cara hidup untuk menghasilkan apa yg diperlukan & diinginkan
o
Memikirkan apa yg mereka perlu lakukan &
dpt menjangkakan apa yg org lain lakukan
v Manusia
mempunyai akal – Tahu bila, bagaimana & di mana untuk bekerja supaya tidak
berlaku konflik/ melanggar hak org lain, misalnya dlm organisasi pengeluaran
v Penyesuaian
wujud berbagai tindak balas kpd pelbagai cabaran & masalah AS
v Penyesuaian
berlaku dlm 2 kerangka masa:
1. Pemyesuaian
jangka pendik
ü Pindah-
seperti kes Tsunami di Jepun
ü Ubah
cara berpakaian
2. Penyesuaian
jangka panjang
ü Melibatkan
perubahan polisi
ü Fisiologi
-
Interaksi Manusia Dgn Alam
·
Guna tenaga, makanan, minyak, &
bahan mentah logam serta kayu drpd alam semula jadi sbhg drpd proses
pengeluaran
·
Pengeluaran mempunyai 3 komponen:
1. Masa
& tenaga (tenaga buruh & kerja)
2. Alat
& pengetahuan (teknologi) yg ada & boleh digunakan
3. Sumber
yg ada dlm alam sekitar
·
Manusia mengabungkan tenaga, teknologi
dan sumber dlm pelbagai cara untuk menghasilkan makanan, tempat tinggal &
bahan material lain yg diperlukan & diinginkan
·
Tahu apa yg dilakukan & dpt
menjangka apa yg org lain akan lakukan
·
Tahu bila, bagaimana, & di mana untuk bekerja supaya tidak
berkonflik dgn orang lain- Organisasi Pengeluaran
-
Organisasi Pengeluaran (OP)
·
Manusia suka menggunakan masa yg kurang
untuk kerja dan ini telah mewujudkan:
ü Pembahagian
tugas (division of labour) (seperti: jantina, umur, kemahiran)
§ Rumah
§ Tempat
kerja
§ Kawasan
kejiranan
ü Kerjasama
antara manusia sendiri diperlukan untuk menggunakan tenaga & sumber secara berkesan &
cekap
ü Mengelakkan
konflik dari segi peluang mendapatkan sumber dari alam semula jadi
-
Masyarakat Memburu & Mengumpul (MMM)
·
100% bergantung kpd AS untuk hidup:
ü Sumber
terhad mendapatkan makanan dgn mengumpul tumbuhan & memburu haiwan yg hidup
liar dlm AS
ü Tidak
berusaha untuk meningkatkan sumber² yg terdapat dlm AS dgn menanam @ menternak:
o
Mempunyai kawalan yg sedikit ke atas AS
semula jadi
o
Hidup berpindah randah & mempunyai
teknologi yg simple
o
Mengamalkan perkongsian pertukaran
makanan di kalangan kumpulan mengikut prinsip generalized reciprocity
o
Pemilikan tanah & sumber tidak eklusif
-
Mod Pertukaran
·
Pola dimana taburan sumber berlaku
ü Reciprocity
– exchanged of good & servicesof equal value
v Generalized
reciprocity- neither the time nor the value of the return are specified
v Balanced
reciprocity- a return of equal of equal is expected within a specified time
limit
v Negative
reciprotcity- parties to exchanged hope to get something for nothing
ü Redistribution
(to share from out the people in a different way)
-
Kawasan & Kelompok MMM Tinggal
·
3,000 tahun dahulu semua penduduk adalah
terdiri drpd pemburu dan pengumpulan haiwan dan tumbuhan liar
·
Pertengahan abad ke 20, MMM hanya
terdapat di:
ü Afrika-
Bushmen, Mbuti, San, Soaqua, Sarwa, Twa & Hadza
ü Australia-
masyarakat asli
ü Canada-
Dene & Cree di Sub-Artic
ü Asia
Tenggara- Penan & Punan terdapat di Sarawak (sekitar 500 org masih hidup
dlm hutan dgn memburu & mengumpul)
-
Budaya & Ekonomi MMM
·
Mod pengeluaran
·
Alat teknologi
·
Pembahagian tugas
·
Taburan makanan
·
Mobiliti bermusim
·
Amal penyatuan & pembubaran bermusim
·
Mengamalkan perkongsian
·
Hak kepada sumber
·
Kepercayaan berkenaan memburu &
mengumpul
·
Kepercayaan tentang kesihatan
Ø Mod Pengeluaran
ü Tidak
ada pemilikan sumber pengeluaran (tenah, tenaga buruh, alat) secara peribadi
ü Sistem
sara diri- memburu binatang liar, mengumpul tumbuhan liar & juga hidupan air
seperti ikan
ü Pemilikan
ideologi pengeluaran secara peribadi tidak wujud
ü Pengeluaran-
setiap isi rumah berupaya untuk mengeluarkan kebanyakkan alat yg diperlukan
untuk kelangsungan hidup mereka (survival)
ü Hasil
pengeluaran diagih² di kalangan anggota- hubungan timbal balik
ü Berpindah
randah (mobil) & meliputi kawasan yg luas dlm usaha untuk mendapatkan makanan
yg mencukupi
ü Keadaan
AS semula jadi menentukan saiz kumpulan
ü Saiz
kumpulan berbeza mengikut musim & region iaitu bergantung kpd jumlah sumber
yg menyebabkan struktur kumpulan adalah flexible untuk disesuaikan dgn
perubahan peluang
ü Pindah
randah menghadkan jumlah kekayaan material yg dimiliki oleh satu² keluarga
ü Pelbagai
ideologi drpd segi pemilikan tanah, tetapi semua MMM ada peraturan drpd segi
hubungan dlm mendapatkan sumber
Ø Alat Teknologi
ü Simple
tetapi efektif & pelbagai guna
ü Tidak
banyak dari segi jumlah
ü Ringan
ü Diperbuat
drpd bahan yg terdapat dlm AS (kayu & batu)
ü Mempunyai
pelbagai kegunaan
ü Alat
yg ad tertumpu kpd:
·
Mendapatkan& membawa air
·
Mengumpul & membawa
·
Memburu
·
Alat memproses makanan
Ø Pembahagian
Tugas
ü Disusun
mengikut umur & jantina
ü Tugas
wanita:
·
Mengambil air & jarang disimpan
untuk kegunaan lebih drpd sehari
·
Mengumpul tumbuhan
·
Memproses & masak makanan
ü Tugas
lelaki: (keluar lebih drpd sehari)
·
Memburu binatang besar
·
Mengumpul tumbuhan jika tidak memperoleh
binatang buruan
ü Kanak²
bertindak sbg pembantu
Ø Taburan
Makanan
ü Keluarga
asas tidak pernah makan bersendirian
ü Dikongsi
dgn ahli kumpulan @ band yg tinggal bersama (di sekitar 30 @ lebih- Bushmen
Lee)
ü Hanya
sbhg shj ahli yg pergi memburu @ mengumpul makanan, tetapi hasil dibhg sama rata
di kalangan ahli kumpulan
ü Band
@ kumpulan camp adalah unit perkongsian & kalo perkongsian tidak berlaku,
camp @ band mungkin akan berpecah
Ø Mobiliti
Bermusim
ü Mobil
mengikut musim mereka berpindah randah dlm kumpulan kecil:
·
Ke tempat di mana makanan & air
banyak @ mudah didapati pd musim tertentu
·
Sesetengah haiwan & tumbuhan hanya
terdapat di kawasan tertentu pada musim tertentu
ü Hadza
di Tanzania yg tinggal di kawasan gersang yg berbeza diantara musim hujan &
kering:
·
Di musin hujan mereka berpecah & tinggal
di kawasan sekitar lubang air sementara & hidup dgn bergantung kpd tumbuhan
& haiwan yg ada di sekeliling mereka
·
Apabila tempat air ini kering mereka
berpindah ke tempat sumber air yg permanent
Ø Amal
Penyatuan Pembubaran Bermusim
ü Mengubah
saiz kumpulan mengikut musim & kewujudan penawaran bahan makanan
ü Pada
masa² tertentu dlm setahun- berserak dlm kumpulan kecil dlm usaha untuk mencari
makanan & di musim lain berkumpulan kembali dlm kumpulan yg besar
ü Shoshone-
American Great Basin. Makanan mereka terdiri drpd daging (deer, antelope, arnab
& tupai) & tumbuhan yg bersifat bermusim (bijiran, kekacang, daun) yg
tumbuh liar
ü Mereka
hidup dlm band yg terdiri
drpd beberapa keluarga asas & satu keluarga asas sebab AS mereka
tidak mampu
menampung ramai
org untuk jangka masa dua ke tiga hari
Ø Mengamalkan
Perkongsian (hubungan timbal balik)
ü Ahli
band berkongsi makanan & bahan² lain dgn satu sama lain
ü Perkongsian
merupakan keperluan asas mereka
ü Perkongsian
ini berlaku kerana:
·
Ketidakpastian
·
Tidak ada tempat untuk menyimpan
·
Kebanyakkan ahli band @ kelompok terdiri
drpd ahli keluarga baik jauh @ dekat
·
Tekanan sosial dekenakan ke atas mereka
yg tidak berkongsi seperti dikutuk & disisih
·
Menandakan secara ekonomi &
sosial- sama
Ø Hak
Kepada Sumber
ü Adaptasi
yg efektif memerlukan manusia mempunyai cara dalam menentukan hak pemilikan
sumber di antara kumpulan
ü Setiap
band @ kumpulan mempunyai hak untuk tinggal di kawasan tertentu pd musim
tertentu
ü Band
tidak akan menggangu aktiviti memburu & mengumpul band lain
ü Ahli
band tahu bila mereka boleh mendapatkan makanan di tempat & masa tertentu
Ø Kepercayaan
Memburu & Mengumpul
ü Kosmologi
tidak mendefinisikan dgn jelas
ü Sesetngah
entities lebih dihormati- misalnya spirit kilat & guruh di kalangan Penan
yg diberi persembahan
ü Hutan
rimba diwakili oleh pelbagai spirit yg mana setiap satunya unique &
mempunyai status yg sama
ü Semua
entities semula jadi (seperti pokok, burung, batu & manusia) memiliki
semangat
ü Alat
yg dibuat oleh manusia mempunyai semangat drpd bahan mana ia dibuat
ü Tidak
ada pemimpin @ susunan dlm kumpulan , hubungan kosmik di antara manusia &
alam semula jadi adalah secara langsung & sama dari segi akibat
Ø Kepercayaan
Tentang Kesihatan
ü Kesihatan
diakibatkan saling tindak di antara AS & budaya
ü Masalah
kesihatan dikaitkan dgn masalah dlm hubungan manusia dgn dunia bukan material
& alam semula jadi
ü Sakit
berlaku apabila hubungan dgn alam ghaib & alam semula jadi tidak seimbang
seperti tidak mematuhi pantang larang
ü Banyak
pantang larang berkaitan kesihatan-
misalnya berkaitan dgn memburu, makan, berkongsi Wanita Penan tidak boleh makan daging ular
sawa semasa mengandung
ü Pantang
larang berkaitan pemeliharaan & keperluan berkongsi (misalnya don’t be
greedy)
ü Perbuatan mencuri & menyembunyikan @ tidak berkongsi
sangat² dilarang
ü Hendak
memburu upacara ritual perlu dilakukan
ü Tindak
tanduk diasaskan kpd petanda² dlm alam semula jadi
ü Tumbuhan
alam semula jadi boleh digunakan untuk menyembuhkan penyakit
ü Menyembuhkan
penyakit dicirikan oleh etiologi yg kompleks, kaedah kebatinan & upacara
ritual
No comments:
Post a Comment